Söndag
6 februari - årets kallaste månad - 2005.
De nyinköpta slalomskorna står i tamburen för inpassning vid tillfälle. Två veckor
återstår till sportlovets Österrikeresa. (Förra gången - 2002 - glömmer jag
aldrig. Sju dagar i strålande sol, där jag de tre sista kunde åka barhuvad och
utan windstopper uppe på topparna! Det är ju bra nog, men dessutom fick jag
erbjudandet
att köpa en båge. Polletten trillade ned, och köpet var klart
efter
några veckor.)
På
skrivbordet ligger Linköpings Långfärdsskridskoklubbs tidskrift
"Medåkar'n"
med sitt fylliga reportage om Cruisarhövdingens bravader på
Rosenkällasjöns
is sistlidna november - väl kända för hemsidans läsare.
Motorcyklarna
sover sin vintersömn med urtagna batterier - rimligtvis
ostörda
ytterligare någon månad, medan jag förmodas leva på de synnerligen
angenäma
minnena från förra helgens resa till Västkusten och "På två
hjul".
Där
fanns att drömma om.
Men
- när jag strax efter 11 kommer ut ur Västerlösa kyrka efter hustruns
gudstjänst,
lyser solen lite disigt över slätten. Det vore lögn att påstå,
att
den värmer, men vägarna är torra och påtagligt grusfria - så tanken blir
till
en oemotståndlig frestelse.
Väl
hemma ställs bilen tillräckligt nära. Vis av erfarenheten från förra
året,
när Silvervingens batteri krävde två extra uppladdningar, innan motorn
startade,
kopplar jag denna gång startkablar från bilens batteri direkt till
motorcykelns
polskor, medan cykelns eget batteri fortfarande står på bänken.
Max
choke, fem sekunder på startmotorn - inget händer. Väntan, repris -
samma
resultat. Men tredje gången gillt. Som vanligt tänder den lilla
vinkeln
först på den ena cylindern, men i höstas hade jag tömt båda
flottörhusen
- inte bara det ena som året innan - och inom femton sekunder
gurglar
båda burkarna, som de skall.
Någonstans
har jag läst, att CX/GL-motorns elsystem är konstruerat så, att
cykeln
går utan batteri, bara man får igång den. Det vet nog min båge inte
om,
för den tvärdör, när bilens batteri kopplas bort. Tillbaka med kabeln,
prompt
start, och nu får motorn gå helt varm, innan den stängs av.
Hustrun
kommer hem, och lunchen aväts. Det vackra vädret tarvar en rejäl
promenad,
men vid halv tre-tiden är vi tillbaka. Kompisen, som fått frågan,
om
han vill hänga med ut, har beslutat sig för att avstå, men han kommer
ändå
för att vinka av mig(!!). Ullfrotté under skinnstället, ut med cykeln
på
garageplan, i med batteriet, dutt med högertummen, och motorn startat
prompt.
Öronproppar i, hjälm på.
Förra
årets premiärtur ägde rum en av de första dagarna i mars. Då gav
isfläckar
vissa problem att komma ut från garageuppfarten. Sådana lyser helt
med
sin frånvaro denna dag, när jag med spinnande motor och sång i hjärtat
vinklar
norrut in mot stan.
Asfalttemperaturen
måste ligga kring nollan, så tempot blir synnerligen
makligt.
För att undvika imma företas en stor del av turen med
integralhjälmens
visir öppet ett snäpp - helöppet vid rödljusen - med
örnkoll
efter rullgrus, som behagar hålla sig ur vägen. Risken för att få
flygfän
i ansiktet är å andra sidan definitivt noll.
Båda
däcken behöver en puff luft på macken i Vallarondellen, men
bensintanken
har varit toppad hela vintern, så där finns resurser.
Industrigatan,
Hamngatan, Brokindsleden, vidare mot Hövdingens residens -
men
han är inte hemma. Vänlig dotter bekräftar, att det sugit i tarmen även
på
honom, men sociala plikter har krävt sitt.
Arbetskamraten
ute i Hjulsbro, vars H-D slumrar i garaget, blir något
perplex,
när jag ringer på, och hans hustru är allvarlig oroad över, att jag
skall
frysa ihjäl. Hon lugnas av mina höga skinnbrallor - "med inbyggd väst"
-
under jackan.
Vidare
till spättans boningar i Lambohov. Hon har hjälp med tunga bestyr
därhemma
denna dag och har därför tackat nej till repan - men som av en
händelse
är hon på väg från affären, när Silvervingens bekanta motorljud
hörs
bakom henne. Under vårt samtal upptäcks, att jag glömt dra upp
blixtlåset
i jackan efter förra stoppet! Högt kåpglas har sina fördelar.
Vi
konstaterar längtansfullt, att det nog dröjer en dryg månad, innan det
blir
mer seriöst åka av, men ljuset syns onekligen lite starkare i tunneln,
och
abstinensbesvären är i alla fall tillfälligt lindrade, när cykeln ställs
in
i garaget - med tickande, varm metall och 44 km på trippmätaren.
Bror
Gårdelöf